15 Disember 2009

PIE TEE.....

Buat Pie Tee ni untuk minum minum dipetang hari....jum nak tengok apa bahan bahan nya yang Kakintan guna kan...
Bahan bahannya...

1oo gram tepong gandum
100 gram tepong jagung
100 gram tepong ubi
minyak untuk menggoreng
sedikit garam
air secukupnya seperti membuat kuih dadar

Cara nya...

Gaulkan semua bahan bahan tadi hingga sebati jangan terlalu cair
Panaskan acuan pie tee didalam minyak yang telah dipanaskan.
Masukkan kedalam minyak tadi sehingga ianya tertanggal sendiri dari acuan.
Masak dan toskan,simpan dalam bekas kedap udara. Masukkan intinya apabila hendak dihidangkan.

Bahan untuk intinya:-

ubi sengkuang dipotong2 halus memanjang
carrot- dipotong halus2 memanjang
1 keping tahu digoreng dan dipotong dadu
isi ayam didadu/udang pun bolih juga
sebiji telor didadar dan dicincang halus
sedikit garam
sedikit minyak untuk menumis
sedikit kiub pati ayam

Cara nya:-

Panaskan kuali dengan sedikit minyak, tumiskan ayam/udang tadi, tambahkan sedikit kiub pati ayam (Kakintan sendiri tambah)kemudian masukkan bahan yang lain itu tadi, rasa garamnya dan angkat, jangan masak terlalu lama.Masukkan dalam kelonsongnya tadi apabila hendak makan. Tuangkan sedikit sos cili diatas nya....siap untuk dihidangkan.
Resepi ni Kakintan ambil dari Kak Hanieliza.

9 ulasan:

  1. KakIntan...Love nak Pai Tee 5 ketul ...plssss!

    Uwaaaa...sll makan kat Chicken Rice Shop! sedapppp...:))

    BalasPadam
  2. Hi LOVE..bolihhh..no problem...he..he...

    BalasPadam
  3. sedapnya ! suka makan - bab membuat tu yang lemah!!! ( malas la tu - tau nak makan aje....) - baca resepi pun dah kenyang, he3x

    BalasPadam
  4. kakintan ni...buat org lapo ajer..sedap pie tee tu. pandai kakintan buat. nak sikit!!!

    BalasPadam
  5. Salam Kak Intan. Pie tee ni mmg Myza suka makan! Dulu biasa makan kat Restoran RasaMas( dulu Ayamas). Tapi tak pernah buat sendiri lagi. Mintak izin copy resipi ye! Nnt nk cuba buat sendiri!

    BalasPadam
  6. Salam sonata...memang betul makan nya memang sedap, tapi bab nak "memancing" nya tu kena banyak2 sabar...he...he...

    BalasPadam
  7. Salam Aimila..oh ye ke..he..he...

    BalasPadam
  8. Salam Myza pesona...bolih no problem..silakan

    BalasPadam
  9. salam kak intan...sampai hati xpelawa saya makan pie tee....sedihhhhhhhhhhhhhhh:(

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...