14 Mei 2012

GUANGZHOU - PART 1

 Assalamualaikum,
Jumpa lagi...sambung cerita semula ya... Kak Intan dan rombongan sampai diAirport Baiyun lebih kurang jam 9 setengah pagi. Mula mula sampai disana pertama tama sekali yang Kak Intan tengok ada lah cuaca nya. Sebelum pergi kata wakil travel agen yang menguruskan rombongan kami cuaca nya sama macam dalam aircond antara 22 - 29 darjah celsius  gitu... Ermmmm...bila sampai dan keluar aje dari pintu terminal diorang aduyai...panas nya sama macam kita diMalaysia, alhamdulillah Kak Intan pulak memang tak ada bawa baju yang tebal2... he..he...

Masa sampai disana Kak Intan dan rombongan disambut olih Pak Yusof, dia lah yang jadi tour guide kami, Pak Yusof ni berbangsa Indonesia + China, tersangat lah fasih berbahasa Indonesia dan China nya... alhamdulillah...kalau tidak susah juga sebab disana mereka memang tak pandai dengan bahasa Inggeris, puas kita bercakap... dah macam ayam dengan itek... kita cakap lain dia cakap lain.

Yang jadi leader kami semua hari tu ialah Mimieloma (Hamidah Fairus Mustafa) dari blog Surirumah IT.... Bagus sangat dia ni jadi leader kami, terima kasih Mimie... menggamat kan suasana sepanjang perjalanan kita semua. Ramai yang suka la Mimie..
 
Dari Baiyun Airport kami semua dibawa terus ke sebuah restoren... kalau tak salah Abdullah Restoren, milik seorang China yang berugama Islam, disini lah kami menjamu selera pagi dan petang selama 3 hari, lauk nya hampir sama setiap hari, minuman nya juga setiap hari dihidangkan dengan teh China yang panas.

Antara lauk2 yang dihidangkan setiap hari ialah ikan ini... makan je lah sebab dah lapar kan...jauh beza nya dengan apa yang kita makan disini dari segi rasanya...

Sotong ini pun hampir setiap hari ada tapi dimasak berlainan cara..

Sayuran brokoli ni juga setiap hari dihidangkan untuk kami... pelik nya diorang ni masak tak menggunakan bawang agaknya...tak nampak pun bahan bahan penumis nya.



Yang ini pula tahu yang dipotong nipis dan ditumis bersama dengan kucai.

Kalau tak salah yang ini ikan susu, setiap hari juga menu ini pasti dihidangkan.

Menu juga dari tahu yang dipotong berbentuk kiub dan ditumis..rasanya bolih la tahan..rasanya macam nak juga cuba masak sendiri..

Ini pula daging yang digoring kemudian ditumis bersama dengan daun bawang... entahla..agak nya diorang ni tak suka makan garam banyak kut semuanya masakkan dia tak rasa sama macam yang kita masak cukup segala macam bahan... diorang masak ringkas2 aje..sampai tak rasa pun garam nya.

Apa pun Kak Intan respect dengan pasangan Tini dan suaminya Rizal ni...diorang ni memang suka makan... tak banyak komen...apa saje yang dihidangkan diorang suka...

Suasana dalam restoren ni... kat sini juga sepanjang 4 hari disana kami bertemu ramai lagi geng geng dari Malaysia makan disitu. Antara nya yang sempat kami bertemu dari Penang , Shah Alam dan juga Melaka.

Didinding restoren ini juga terpampang beberapa orang VIP2 dari Malaysia yang juga singgah makan disitu
Ok lah...sampai disini dulu yang catatan perjalanan Kak Intan pagi ni...jumpa lagi dilain entry, wassalam.

1 ulasan:

  1. wah seronoknya, kita plak naik risau biler boss soh pi outstation....pi negara jiran

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...