07 Disember 2009

APAM MENTEGA....KENAPA HITAM BANGAT NI?....

Salam semua pengunjung....he....he..kalau ikutkan hati segan juga nak buat tayangan perdana apam mentega ni...bukanya apa warna nya hitam semacam kalau ditengokkan rupa nya tu mesti macam tak sedap je kan...ni gara2 terlebih tambah la ni....mintak ampun ya tuan punya resepi...Kakintan pandai2 je tambah choklat emulco dalam nya tu..Resepi ambil dari MyR ...hasil dari Fiza yang tinggal kat Penang tu...Kakintan copy & paste je ....tapi rasanya tetap maintain la...
Sudah la hitam.....berkilat la pula....hitam hitam sitampok manggis...walaupun hitam tapi bila makan tetap manis....


Bahan bahan nya:-
1 setengah cawan gula pasir
1 cawan air
250 gram mentega

Bahan B:-

1 cawan gula pasir
4 biji telor
3 cawan tepong gandum diayak bersama sama
2 sudu teh soda bikarbonat
1 tin susu cair
1 sudu teh esen vanilla

Cara membuat nya...
Bahan A ..untuk membuat gula hangus..Masukkan gula dalam periuk...masakkan hingga gula larut dan berwarna perang....padamkan api sebentar dan masukkan air, kacau hingga gula tadi benar2 larut dan sebati kemudian masukkan mentega nyalakan semula api, dan kacau bahan2 tadi , kemudian padamkan semula api tersebut...ketepikan sebentar bahan A ni....

Untuk bahan B...
Putarkan gula , telur dan esen vanilla hingga kembang, kemudian masukkan air gula yg telah dimasak tadi...masukkan pula susu berselang seli dengan tepong sedikit demi sedikit sehinga sebati..perapkan dalam setengah jam.
Panaskan pengukus dan juga acuan yang bersesuaian, tuangkan adunan tadi...kalau penuh tak jadi masaalah sebab ianya takkan melimpah kalau masak...Kukus selama 15 hingga 20 minit..masa mengukus balut penutup kukusan dengan kain supaya wapnya tidak jatuh kedalam adunan tersebut. O.k..sila lah mencuba....
* apam mentega ni jadi hitam warnanya sebab Kakintan tambahkan dengan choklat emulco....tapi rasanya tetap sama...tak pahit...he..he...

15 ulasan:

  1. kak intan, tergoda saya tgk apa coklat akak ni. kiut miut. mesti sedap rasanya.. mmmm

    BalasPadam
  2. salam Izan...bolih la cuba buat nanti...kakintan punya tu terlalu kehitaman....tapi rasanya tetap maintain...

    BalasPadam
  3. salam kakintan....salam takziah utk arwah abang kak intan tu ye.....sorry lambat.

    Pastu kak intan walaupun apam kak intan tu itam tp sedap tu yang penting kakintan....janji ade orang makan pastu abih la pulak tu....berbaloi-baloi...hehehe

    BalasPadam
  4. salam Leya..terima kasih diatas ingatan dan doa dari Leya tu..amin....
    He..he..Leya...mmg betul hitam hitam tu tapi cepat habis...

    BalasPadam
  5. Salam Takziah juga dari Watie....atas pemergian Abang Kak Intan tu....Watie baru balik dari Alor Setar....Hrmmm lama tak buat apam comel2 cam tu....!

    BalasPadam
  6. hehe tak pe k intann..
    itam itam si tampok manggis
    lagi hitam lagi manisss..

    BalasPadam
  7. Kak intan,kalo sue yg hitam2 nih yg sue amik dulu sebab tau lebih sedap dr yg krg hitam..kalo kat sini kek2 yg alang2 hitam memang letak browning sugar nak kasi hitam..sebab hitam itu menawan agaknya.hihi.

    BalasPadam
  8. kak intan... macam kek pulak kan... bestnya!

    BalasPadam
  9. salam Watie...terima kasih atas ngatan dan doa dari Watie ya....
    Lps ni bolih la buat apam comel2 ni untuk minum petang pulak kan....

    BalasPadam
  10. salam NekPP...ye la..he...he....

    BalasPadam
  11. Salam Hasue..ooo macam tu ya...mmg hitam itu menawan kan..he..he...nak cover kehitaman nya ni...

    BalasPadam
  12. salam Umie...ye ke..pulaknya....kek pun kek la...he..he..

    BalasPadam
  13. he he he. hitam hitam sitampuk manggis, walau hitam, kupandang manis. he he he. Salam kenal dari gerau.

    BalasPadam
  14. nanti saya nak try buat...nampak pun dah sedap tu...belum lagi rasa..heheh

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...