03 Januari 2010

MEE BANDUNG..


Salam dan selamat petang kepada yang datang berkunjung kesini...hari ni entah kenapa malasnyaaaaaaaaaa nak buat apa pun...mungkin penat tak habis lagi gaknya...3 hari cuti walau pun surirumah macam Kakintan ni ada je benda yang nak diselesaikan..jum layan menu orang malas nak masak ni...nasib baik makan tak malas...he..he....kalau malas ada juga untung nya ...kut kut mahu juga badan ni mengecil sikit......
MEE BANDUNG..

Bahan bahan nya....
Untuk dimesin...

5
biji bawang merah
3 biji bawang puteh
10 tangkai cili kering

segenggam kacang tanah digoreng dan diblender halus
1 paket udang kering juga diblender halus
4 biji telor
sedikit isi ayam dipotong halus
sedikit sos tomato
sedikit sos cili
minyak unutk menumis
sedikit garam
sayur kobis, bunga kobis , sedikit carrot dipotong halus memanjang
sedikit putik jagung dipotong nipis dan sedikit sayur sawi.
cili merah/hijau dimayang untuk tabur
Bawang goreng
Daun sup dimayang halus

Caranya...
Panaskan sedikit minyak didalam periuk. Tumiskan bahan yang telah dimesin tadi, bila naik baunya masukkan kacang dan udang kering...masak sehingga mendidih, Masukkan 4 cawan air kedalam periuk tadi masukkan daging ayam yang dipotong halus tadi.Biarkan sehingga empuk dan mendidih . Kemudian masukkan pula telor tadi..perlahan kan api sehingga telor masak. akhir sekali masukkan sayur2 yang hendak dicamporkan tadi...Masak lagi sehingga mendidih. Masukkan kedua dua sos tadi, rasa garamnya. Angkat ...jangan sampai sayur terlalu lembik. Bolih la dihidangkan bersama sama dengan mee yang telah dicelur terlebih dahulu. Taburkan sedikit bawang goreng dan daun sup diatasnya..siap untuk dihidangkan...



14 ulasan:

  1. Salam Kak Intan..Waaaahhhh...Cam ni rupanya resipi orang malas yaaa...? Jadiii gak Mee Bandung...

    Kite orang rajin ni datang bawa pinggan, nak ngendeng sikitttt...

    BalasPadam
  2. Kak nak tumpang menu malas Akak tu....nak mee bandung sepinggan!!!

    BalasPadam
  3. dah lam tringin nak mee bandung kaw kaw..
    malas nyer nak buat... a
    nak gak spinggan..

    BalasPadam
  4. Salam Kak Intan..

    Tengok mi bandung kak Intan ni teringat saya kat Mi Bandung Parit Bulat, Muar.... sedapnya kak...

    BalasPadam
  5. Salam kak Intan,
    Hi, mane menu malasnya kak? Mi bandung ni dah setaraf yang kat kedai makan dah ni...! nak sikit kak...

    BalasPadam
  6. salam Sue..he...he...dalam malas kena paksa juga masak kan...kalau tak kang laparrrrr...meh la sini bawak pinggan tu ...

    BalasPadam
  7. salam Watie..bolih2 apa salahnya....

    BalasPadam
  8. salam erinsz...apa khabar...meh sini bawak pinggan kita makan sesama...

    BalasPadam
  9. salam Nida..Nida orang Muar ke..parent Kakintan pun orang Muar jugakk

    BalasPadam
  10. salam Indah house...oh ye ke...ni menu malas masak nasi ni...he...he...

    BalasPadam
  11. Salam cik intan...esuk nak buatlah mee malas cik intan ni..boleh...

    BalasPadam
  12. salam mamaju....he...he...silakan....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...