16 Disember 2010

PUTERI SALAD / SERI MUKA

Salam.
Selamat bersua kembali dientry masak masak lagi..He..he...ni menu minum petang yang Kak Intan buat semalam. Entah apa agak nya selera tetiba rasa nak makan kuih seri muka ni. Terus je Kak Intan rendam pulut dalam setengah jam dan kemudian mengukusnya untuk dibuat basic kuih ni. Kebetulan stok pulut masih lagi tingga sedikit...alahai buat je lah mana yang ada. Resepinya pula Kak Intan dapat dari Nana sham kat My Resepi..nak tengok ke apa bahan bahan dan cara yang dia gunakan nak buat Seri muka ni...Nanti ya Kak Intan copy & paste dari apa yang sampaikan disitu...

Bahan-bahan ( size loyang 22cm / 3'' )

  • Bahan lapisan bawah:-
  • 500gm beras pulut
  • 400ml santan cair
  • 1 st garam
  • 2 sm minyak
  • Bahan lapisan atas:-
  • 120gm tepung gandum
  • 3 sm tepung jagung
  • 140gm gula
  • 3 biji telur
  • 450ml santan pekat
  • 1/2 st garam
  • 300ml air + 10 helai daun pandan dikisar utk dijadikan air pandan (bagi yg tak mudah nak dptkan daun pandan..boleh digantikan dgn 1 st pandan paste)

Cara-cara

  1. Untuk lapisan bawah:-
  2. A) Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  3. B) Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  4. C) Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh.
  5. D) Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  6. E) Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  7. F) Keluarkan loyang dari kukusan dan ratakan permukaan pulut tadi. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  8. Untuk lapisan atas:-
  9. 1) Pukul gula bersama telur hingga kembang..sikit je pon boleh.
  10. 2) Masokkan santan yg telah dilarutkan bersama garam. Diikuti dgn air pandan dan dipukul/dikacau lagi...
  11. 3) Akhir sekali ayakkan tepung gandum & tepung jagung ke dlm adunan tadi. Dipukul/dikacau lagi agar tidak berbiji. Hendakla ditapis adunan ini dan siap untuk dikukus!!
  12. 4) Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam.
  13. 4) Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 45min atau 1jam....
  14. PERINGATAN...kuih ini hendak la betol2 sejuk barula mudah dipotong n cantik dihidangkan.. O.k lah lepas ni sesiapa nak mencubanya juga bolih lah ikut sebagaimana yang Nana jelaskan seperti diatas ni... terima kasih buat Nana ya, sebab berkongsi resepi.Salammmm..

2 ulasan:

  1. Salam kak intan,
    Cantiknya.... seri muka ni. Bentuk love lagi. faveret saya juga ni, kue yang ada pulut. :))

    BalasPadam
  2. SEDAP TU, NAMPAK AJE DAH TAHU. RUPA ADA RASA ADA......EEMMMM

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...