21 Februari 2012

BINGKA UBI KAYU UNTUK MINUM PETANG...



Assalamualaikum ,
Selamat petang, dah minum petang ke? apa menu hari ni untuk minum petang. Hari ni Kak Intan merajin kan diri dengan membuat bingka ubi kayu.. Ub kayu nya pemberian dari seorang kawan yang tinggal diPaya Jaras sana. Rumah dia tinggal memang kawasan kampong jadi apa saja makanan kampong senang nak dapat. Dibelakang rumah nya memang banyak pokok ubi kayu, jadi kalau nak makan ubi2 rebus ke memang senang nak dapat.
Hari tu terlior duk tengok menu kat rumah seorang kawan yang masak bingka ubi... sedap bukan main bingka yang dibuat nya tu...sempat juga lah merasa bingka yang dia masak tu tapi apa kata orang... tak puas makan, maklumlah kan kalau kuih kuih tradisional ni memang tak pernah rasa jemu. Sempat juga minta macam mana resepi yang dia gunakan untuk mendapatkan bingka ubi ni yang sedap... Katanya nya setelah diparut, ubi ni dimasuk kan dalam kain yang jarang ...diperah air nya bagi membuang rasa pahit kemudian dicampurkan sedikit kelapa yang dicampurkan dengan garam , sedikt kicap masin (dalam 2 sudu besar gitu untuk mendapatkan warna yang cantek dan juga 3 sudu besar butter yg dicairkan. Gula merah juga dicampurkan sekali. Kak Intan juga tambah sedikit gula pasir kedalam nya.
Dah masak pun yang satu ni memang Kak Intan letak dalam acuan yang kecil membakar nya... bila dirasa dengan resei yang kak Intan belajar tu wahhhh.... memang sedap rasa nya... sebelum ni memang tak pernah pun campurkan dengan kicap atau pun butter tu...Ok lah sampai disini dulu, jumpa lagi dilain entry, wassalam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...