27 Januari 2010

PUDING CENDUL...

Salam dan selamat pagi pengunjung semua...buat puding lagi...kali ni ambil resepi dari Kak Hanieliza yang terkenal dengan masakkan nya yang sedap sedap tu.
Bahan bahan nya

20gram agar agar
3 gelas air
2 cawan cendul
1 cawan susu cair
1 cawan gula
1 cawan gula merah

Caranya...
Masak agar agar bersama sama dengan air hingga hancur dan mendidih.
Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi.
Tapiskan agar agar tadi..Bahagikan kepada 3 bahagian. 1/3 bahagian tadi masukkan gula merah, kacau rata dan bila gula larut, tapiskan lagi. Masukkan dalam acuan yang telah disediakan....biarkan agak2 sedikit mengeras, 2 bahagian tadi dicamporkan dengan susu cair dan juga cendul. Kacau rata kemudian tuangkan keatas adunan pertama tadi yang dah sedikit mengeras...sejukkan dalam fridge....sedapnya kalau makan sejuk sejuk dimusim musim panas begini...ok...bolih la cuba nanti ya...

14 ulasan:

  1. salam hai kak cantik cendol puding tu..rajin yeee sdp ni...

    BalasPadam
  2. emm...sedapnya puding cendol..tentu sejukkkk....

    BalasPadam
  3. kakintan, saya baru bercadang nk buat puding ni, kakintan dah tayang dulu. cendol dah ada dlm esbox tu tp skrg ni tgh M plak rasanya. lgpun puding karamel semalan ada lg tu. dah abis puding tu nti baru nk buat puding cendol ni plak. tp sementara nk tunggu saya punya tu menjadi, leh rasa kakintan punya dulu tak????

    BalasPadam
  4. Salam Kak Intan... Kita suka sangat makanan yang ada gula merah ke gula melaka ke.....sedap!!
    Sejuk tekak terasa tengokkan puding Akak ni...I like!!

    BalasPadam
  5. salam dan selamat pg Kak Intan..
    Lamanya tak buat pudding ni, last masa gather² kat KLCC dulu...Tp kat rmh ni pudding² kurenggg, tu yang malas tuuu..Minta sini jelah

    BalasPadam
  6. Salam kak intan..
    sedapnye puding cendul yek..
    ada lagi tak..nak rase sikit ni :)

    BalasPadam
  7. Sheila...kakintan punya peberet ni Sheila...

    BalasPadam
  8. Azian...lagi sejuk lagi sedap....

    BalasPadam
  9. Ita....buat jangan tak buat...sebab Kakintan punya dah habis kalau nak rasa pun he...he..

    BalasPadam
  10. Watie...sama la juga dengan tekak kakintan..tambah kalau sejuk sejuk tu lagi la suka

    BalasPadam
  11. Nenei...yup...betul tu...rasa macam tak puas je makan kan kat KLCC tu..he..he... tu yg Kakintan buat pulak tu he..he...

    BalasPadam
  12. Salam mummyseri...alahai dah tinggal bekas je tu...he...he....

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...