16 September 2010

MENU DIHARI RAYA AIDILFITRI

Salam semua pengikut2 blog Kakintan, SELAMAT BERHARI RAYA pada semua. Rasanya masa ni masih ramai yang berhari raya kerumah kawan kawan mungkin ada antaranya sudah mula membuat acara rumah terbuka (OPEN HOUSE) dan tak kurang juga mungkin ramai juga yang dah menerima jemputan. Entah lah..pada Kakintan tahun tak ada buat rasanya, lagi pun akhir akhir ni semuanya kurang sihat, jadi mood raya pun agak berkurangan. Entry kali ni nak share disini apa yang Kakintan masak pada hari raya pertama dikampong, seperti selalu nya menu ni Kakintan tak pernah buat dihari pertama Hari Raya, tapi kali ini buat kelainan la sikit masak la spaghetti bolognese, lagi pun anak anak pun minat dengan menu ni. jadi buat la cukup2 untuk anak beranak je, rupanya tak cukup juga terpaksa la masak lagi bila anak anak buah yang lain datang berhari raya diorang pun suka dan minat. he..he...tak apa tak cukup bolih tambah lagi masak, stok kan ade....
Selain dari spaghetti Kakintan macam biasa masak nasi impit segera, masa arwah mak ada pun nasi impit ni satu kemestian pada dia. Arwah mak suka makan dengan kuah kacang yang dimasak bercampor dengan daging, sedap juga rasanya. sesekali terasa macam makan satay. Tapi kali ini Kakintan tak masak pun kuah kacang tu sebab menu tu diserahkan kepada adik Kakintan yang membuatnya.
Kakintan juga menyediakan rendang ayam untuk dimakan bersama dengan nasi impit segera. Kali ini Kakintan korbankan 2 ekor ayam sahaja, sebab kami adik beradik dah berjanji nak berkumpul dirumah arwah mak pada 2 hari raya, jadi tak lah perlu masak banyak banyak kan. Bukan apa sayang kalau basi nanti.
Ada juga masak sedikit kuah lodeh, yang ni kegemaran Kakintan, anak anak semuanya tak minat, jadi kita pun masak tak lah sebanyak mana. Orang kata masak je secukupnya untuk anak beranak itu pun berlebih juga.
Ok lah layan dulu lah menu menu yang Kakintan masak dipagi Aidilfitri yang lepas. Salam dan Selamat berhari raya dan selamat bercuti 1 Malaysia...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...