15 Mac 2010

BAHULU GULUNG....

Salam dan selamat pagi Selasa...apa khabar ?...dah sarapan pagi ke ni....Kakintan baru je lepas sarapan pagi , teman kan Hubby yang nak pergi bekerja hari ni. Tak sarapan apa pun cuma minum secawan teh je dahulu, kalau nak makan pun tunggu la dalam jam 10 - 11 nanti baru terasa lapar dan makan....kalau tak pun ambil lunch sekali..
Bahulu gulung ni makan untuk petang semalam, resipi dari Mat Gebu ...ada lah sedikit perubahan sebab Kakintan guna jem nenas, Mat Gebu guna jem strawberry rasanya..kalau salah minta maaf ya Mat....nak resepi ke...jap ya Kakintan letak.

Bahan bahan nya:-
5 biji telor grade A
100 gram gula pasir
100 gram mentega dicairkan dan disejukkan
sedikit jem yang anda gemari- Kakintan suka jem nenas
1/2 camca teh esen vanilla
75 gram tepong gandum
25 gram tepong jagung
1/2 camca teh baking powder
sedikit esen banana- Kakintan tambah (Mat tak letak pun)

Caranya:-Panaskan oven pada 180C. Lenserkan dulang pembakar 12" x 12" dengan sedikit mentega. Letakkan kertas minyak dan lenserkan sekali lagi.
Telur ,gula dan vanilla diputar sehingga kembang, masukkan tepong gandum, tepong jagung, dan baking powder yang telah diayak dan disatukan sebelum nya.Akhir sekali tuangkan mentega yang telah dicairkan tadi gaul kan sebati. Masukkan adunan kedalam loyang, bakar selama 25 - 30 minit sehingga kuning. Bila masak terbalikkan diatas kertas minyak, sapukan dengan jem , gulung biar kemas.Oh ya..Kakintan suka tambah esen banana sebab suka dengan baunya dan juga rasanya bila sudah masak nanti yang agak menyengat, sebelum tu potong potong la dulu bila nak dimakan ya...ok selamat mencuba...salam & bye....bye...

3 ulasan:

  1. salam... rajin sungguhlah kak intan ni...

    BalasPadam
  2. KakIntan, nak join brekpas!!! :)

    BalasPadam
  3. salam kak intan bak sket bahulu gulong tu

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...