08 November 2010

HIDANGAN BUAT KELUARGA....

Salam dan bertemu lagi. Kali ni kisah makan makan. Hidangan buat keluarga yang Kak Intan masak minggu sudah. Kiranya ni entry yang tertunda dah beberapa hari he..he... tak apa la kan. Saje je buat masak nasi beriani untuk hidangan sekeluarga. Sesekali teringin juga nak mengalihkan citarasa dari menu menu biasa.
Nasi beriani ni kalau masak sedap makan panas panas je kalau dah sejuk tekak Kak Intan kurang sikit menerima nya.... mungkin sebab dia ada kandungan minyak tak macam nasi putih biasa. Sebab tu kalau pergi mana mana kenduri ke atau apa apa majlis yang menghidangkan nasi minyak Kak Intan kurang sikit seleranya. Selalunya Kak Intan lebih kepada nasi putih. Tapi entah kenapa hari tu teringin sangat nak makan maka Kak Intan pun masak lah sendiri.
Masak lauk ayam kari ala ala mamak yang tak menggunakan santan. Kak Intan cuma gunakan kari yang lebih dan juga kuah nya dari air asam jawa dan sedikit susu cair...tetapi anak anak kurang minat kalau buat kari macam ni.
Jelatah timun campor dengan nenas mesti ada, yang ni pun taste Kak Intan, tak suka sangat yang tumis tumis tuhhhh...lagi pun yang ni senang dan ringkas...potong nenas, timun, sedikit bawang besar dimayang, cili hijau cili merah dan cili padi juga dipotong nipis. Kemudian digaul semua sekali dalam mangkuk besar taburkan sedikit garam dan juga sedikit gula. Kalau ada kacang tanah goreng tanpa minyak yg ditumbuk kasar camporkan sekali pun sedap. Macam macam rasa ada masam masin manis dan lemak lemak gitu..best kan?
Satu lagi yang wajib ada ialah papadom. Senang beli dan goreng je sendiri. Ok layan dulu pic ni... he.he...kalau ada yang berhajat bolih la buat nasi beriyani pulak ya hari ni... salammmm

2 ulasan:

  1. Salam Di Hulur Kak Intan....

    Wah! S0dapnya Nasi Minyak Ni....Mintak Sepinggan Kak Intan....

    BalasPadam
  2. dah lama tak makan nasi minyak... saya pun suka makan masa tengah panas.. bila sejuk rasanya agak muak..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...