14 Januari 2011

BUBUR SUM SUM...

Salam,
Selamat pagi dan selamat berhujung minggu pada rakan rakan blogger yang berkunjung ke sini. Apa khabar? Harapan dari Kak Intan semoga sihat sihat semuanya. Dah bersarapan ke pagi ni? Apa la sarapan tu agak nya ya. Kak Intan masih belum bersarapan cuma pekena segelas air teh tarik je pepagi ni. Kalau rasa kenyang tak payah sarapan dah terus je makan tengah hari, begitu lah selalunya.
Menu Kak Intan pagi ni dibuat 2 hari yang sudah, Kak Intan buat bubur sumsum. Salah satu makanan kegemaran arwah ibu Kak Intan dulu. Dia memang rajin buat bubur sum sum ni. Satu lagi bubur sum sum ni juga kalau ada majlis kenduri kendara dikampong Kak Intan (terutamanya dikalangan orang orang Jawa) mesti ada dalam senarai menu mereka. Dikampong kampong bubur sum sum ni rasanya lagi sedap..ye lah santan yang mereka gunakan daripada pokok kelapa yang ditanam sendiri...dah lah macam tu wangi nya bukan main dari daun pandan tu kan....pandan juga tak payah nak beli2 letak je lah berapa banyak sebab ada disekeliling rumah.
Oh ya...Kak Intan letak kat sini ya resepi yang Kak Intan gunakan..
Bahan bahan nya:-
1 cawan tepong beras
4 cawan santan pekat
2 helai daun pandan yang disimpul
sedikit garam
Caranya.,
Kacau sebati semua bahan bahan ini didalam periuk yang bersesuaian,diatas api yang perlahan sehingga pekat. Apabila nampak berkilat, angkat dan masuk kan dalam acuan atau pun loyang. Kemudian dikukus lebih kurang 15 minit. Angkat dan sejukkan. Masa makan nya curahkan pula air gula yang telah dimasak bersama sama dengan daun pandan juga sedikit gula pasir untuh tambah manis. Nak lagi sedap simpan atau sejukkan nya didalam peti ais terlebih dahulu..ermmmm memang nyummm...nyummmm...Ok sampai disini dulu catatan kali ini...Jumpa lagi dilain entry ...salam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...